
Grupy i studenckie zespoły zadaniowe na platformie Moodle
Podczas spotkania przedstawiłem różne metody tworzenia różnych rodzajów grup w kursie – grup dziekańskich, zespołów projektowych oraz przydzielania różnych zadań różnym grupom lub zespołom itp.
Pokazałem, jak zorganizować pracę grup i zespołów przez cały semestr lub w ramach poszczególnych aktywności studentów (np. w zadaniach).
Przedstawiłem przykładowe zastosowania podziału studentów na grupy i małe zespoły robocze, takie m.in. jak wysyłka ogłoszeń dla wybranej grupy lub zespołu, zespołowe przesyłanie zadań, współpraca studentów w ramach grup, zarządzanie obecnością poszczególnych grup na zajęciach stacjonarnych, analiza ocen i rezultatów pracy grupowej studentów itp.
Webinar odbył się 10 kwietnia 2024 r.
- Teacher: Przemysław Stencel

Kolekcje w Moodle
Gdyby zadać pytanie "Którego narzędzia w Moodle nigdy nie użyłeś/łaś?", to pewnie większość nauczycieli wskazałoby między innymi na narzędzie "baza danych". A może szkoda... Mimo swojej bardzo technicznie (wręcz informatycznie) brzmiącej nazwie, jest to całkiem przydatne narzędzie, które pozwala nam tworzyć kolekcje i zaprosić studentów do ich kompletowania. Ale kolekcje czego? No właśnie - czegokolwiek! :-) Kolekcja linków do ciekawych stron internetowych? Nie ma sprawy. Kolekcja fotografii? Czemu nie. Kolekcja dokumentów z raportami? Żaden problem.
Zapraszam Was na webinar, podczas którego postaramy się oswoić to na pierwszy rzut oka nieprzyjazne, ale jednak całkiem przydatne narzędzie o strasznie brzmiącej nazwie "baza danych".
Webinar rozpocznie się w czwartek 25 maja 2023 o godzinie 19, czas trwania: ok. 1,5 godz.
- Teacher: Przemysław Stencel

Dziennik ocen w Moodle
Webinar odbył się w czwartek 11 maja 2023
Dziennik ocen w Moodle
- Jak zaplanować strategię oceniania aktywności studentów w kursie?
- Jakie są możliwe metody liczenia oceny końcowej za kurs?
- Jak wprowadzić do dziennika podział na moduły tematyczne i/lub semestry?
- Jak można do dziennika na Moodle wprowadzić oceny za aktywności realizowane poza platformą?
- Jak można wykluczyć wybrane aktywności z oceny końcowej (nawet jeśli te aktywności są punktowane)?
- Jak skonfigurować zadania opcjonalne i przyznawać za nie punkty dodatkowe?
- Jak oceniać studentów używając ocen "akademickich" (ndst-bdb) i dlaczego niekoniecznie najlepiej jest w tym celu użyć skal w Moodle?
- Jak zmieniać studentom punkty, które są przyznawane automatycznie (np. za quiz) i kiedy taka zmiana jest uzasadniona, a kiedy lepiej jej nie wykonywać?
Na te i inne pytania dotyczące dziennika ocen w Moodle odpowiedzieliśmy sobie podczas webinaru 11 maja.
- Teacher: Przemysław Stencel

Monitorowanie postępów i dostęp warunkowy w Moodle
Jak ułatwić studentom (i sobie też) monitorowanie tego, co już mają wykonane w kursie? Jak ustalić konkretną "ścieżkę", którą studenci będą podążać w kursie?
Webinar poświęcony był dwóm mechanizmom platformy Moodle, które pozwalają z jednej strony monitorować postępy w kursie, a z drugiej strony - zarządzać ścieżką, jaką student w kursie podąża.
Webinar odbył się w czwartek 20 kwietnia 2023.
- Teacher: Przemysław Stencel

Warsztaty w Moodle
Webinar odbył się we wtorek 7 czerwca 2022.
Była to powtórka webinaru z 24 maja 2022.
Czym są warsztaty w Moodle? Jest to narzędzie podobne do zadania, z tą zasadniczą różnicą, że w warsztatach to nie nauczyciel ocenia nadesłane prace, ale studenci je sobie wzajemnie oceniają. Oczywiście efektywne i korzystne dydaktycznie wykorzystanie tego narzędzia stawia przed nami kilka wyzwań, na przykład jak sprawić, żeby oceny wystawiane sobie wzajemnie przez studentów były trafne i rzetelne. Warsztaty posiadają kilka mechanizmów, które pomogą nam dobrze zorganizować proces oceny rówieśniczej (z ang. peer assessment), to jednak powoduje, że narzędzie to jest jednym z najbardziej rozbudowanych konfiguracyjnie narzędzi platformy Moodle. Podczas tego webinaru postaramy się "rozgryźć" narzędzie warsztaty, zobaczymy też cały przebieg procesu warsztatów, począwszy od konfiguracji, przez przesyłanie prac, wzajemną ocenę, podsumowanie i ewentualne modyfikacje ocen, aż po zakończenie warsztatów – zarówno z perspektywy prowadzącego, jak i studentów.

Jeśli nie lekcja i nie H5P, to co?
Webinar odbył się we wtorek 26 kwietnia 2022.
Był to trzeci, ostatni w cyklu trzech webinarów poświęconych różnym możliwościom aktywizującej prezentacji materiałów dydaktycznych w Moodle. Podczas pierwszego webinaru w tym cyklu nauczyliśmy się, jak tworzyć lekcje w Moodle. Podczas drugiego przyjrzeliśmy się tym narzędziom z pakietu ćwiczeń interaktywnych H5P, które możemy wykorzystać do prezentacji relatywnie większych porcji treści dydaktycznych na platformie Moodle.
Tym razem, podczas spotkania 26 kwietnia zastanawialiśmy się, jak jeszcze – oprócz wykorzystania lekcji i narzędzia H5P – możemy przygotować dla studentów treści dydaktyczne w ciekawy i angażujący sposób. Omówiliśmy nietypowe zastosowania standardowych narzędzi platformy Moodle, ale też zobaczyliśmy, jak można wykorzystać zewnętrzne (ale łatwo dostępne) narzędzia – a to wszystko oczywiście w kontekście tworzenia materiałów dydaktycznych.
- Teacher: Przemysław Stencel

Jeśli nie lekcja, to może H5P?
Drugi w cyklu trzech webinarów poświęconych różnym możliwościom aktywizującej prezentacji materiałów dydaktycznych w Moodle.
Podczas pierwszego webinaru w tym cyklu nauczyliśmy się, jak tworzyć lekcje w Moodle. Tym razem przyjrzymy się pakietowi narzędzi pozwalających na tworzenie wielu różnych ćwiczeń interaktywnych na platformie Moodle. H5P - bo o tym pakiecie mowa - umożliwia nam tworzenie kilkudziesięciu rodzajów ćwiczeń, jednak podczas najbliższego webinaru skoncentrujemy się na tych, które możemy wykorzystać do prezentacji relatywnie większych porcji treści dydaktycznych.
Webinar odbył się we wtorek 5 kwietnia 2022.
- Teacher: Przemysław Stencel

Chcesz stworzyć dłuższe materiały dla studentów? To może lekcja?
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 15 marca 2022.
Podczas webinaru dowiemy się, jak można wykorzystać narzędzie lekcja. Pozwala ono prezentować studentom materiał dydaktyczny w podziale na niewielkie porcje, ekrany, pomiędzy którymi możemy umieszczać pytania sprawdzające. Następnie, zależnie od tego, czy student udzieli poprawnej, czy błędnej odpowiedzi, może mu zostać przedstawiona dalsza część lekcji, albo zostanie przekierowany z powrotem i będzie mógł ponownie zapoznać się z materiałem i przystąpić do odpowiedzi na pytanie ponownie. Lekcja umożliwia też tworzenie "rozgałęzień" treści, dzięki czemu możliwe jest stworzenie materiału, który będzie prezentowany studentom zależnie od dokonywanych przez nich wyborów, co pozwala na przykład stworzyć gry decyzyjne.
Poza powyższymi funkcjami, lekcja ma też inne, mniej znane możliwości, na przykład pozwala przedstawiać pytania w sposób losowy lub stworzyć z puli pytań coś w rodzaju "fiszek" - pytania są przedstawiane studentom w losowej kolejności, przy czym pytania, na które student nie udzieli poprawnej odpowiedzi, wracają do "puli" i będą ponownie przedstawiane, aż do momentu, kiedy student na takie pytanie odpowie poprawnie.
Podczas webinaru zastanowimy się również, w jaki sposób możemy uatrakcyjnić formę samych ekranów z treścią w lekcji.
- Teacher: Przemysław Stencel

Zaawansowane metody oceniania w Moodle
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 23 kwietnia 2021.
Podczas webinaru przedstawiłem dostępne w Moodle narzędzia do tzw. zaawansowanego oceniania zadań i dyskusji na forum. Zaawansowane metody oceniania pozwalają nam oceniać zadanie lub udział w dyskusjach z wykorzystaniem kilku ustalonych przez nauczyciela kryteriów jakościowych, dzięki czemu ocenianie jest bardziej obiektywne, ale może też być łatwiejsze i szybsze.
Podczas spotkania zaprezentowałem dwie metody oceniania kryterialnego istniejące w Moodle i zademonstrowałem, jak je uruchomić i skonfigurować, a następnie wykorzystać w ocenianiu. A przy okazji opowiedział również o kilku innych aspektach oceniania zadań i udziału w forum.
- Teacher: Przemysław Stencel

Ankiety, badania, kwestionariusze, głosowania
- Teacher: Przemysław Stencel

Zakończenie semestru na Moodle
- Teacher: Przemysław Stencel

Dziennik ocen w Moodle
- Teacher: Przemysław Stencel

Ćwiczenia interaktywne H5P
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 3 grudnia 2020.
- Teacher: Przemysław Stencel

Komunikacja ze studentami
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 19 listopada 2020.
- Teacher: Przemysław Stencel

Praca w grupach w Moodle
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 29 października 2020.
- Teacher: Przemysław Stencel

Ocenianie w Moodle
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 4 czerwca 2020.
- Teacher: Przemysław Stencel

Testy na Moodle - jak zwiększyć ich bezpieczeństwo
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 7 maja 2020.

Zadania na Moodle - student przesyła pracę i co dalej?
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 29 kwietnia 2020.
- Teacher: Przemysław Stencel

Jak przenieść wykład na Moodle?
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 1 kwietnia 2020.
- Teacher: Przemysław Stencel

Testy i quizy w Moodle dla początkujących
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 9 marca 2020.
- Teacher: Przemysław Stencel