Warsztaty w Moodle
Webinar odbył się we wtorek 7 czerwca 2022.
Była to powtórka webinaru z 24 maja 2022.
Czym są warsztaty w Moodle? Jest to narzędzie podobne do zadania, z tą zasadniczą różnicą, że w warsztatach to nie nauczyciel ocenia nadesłane prace, ale studenci je sobie wzajemnie oceniają. Oczywiście efektywne i korzystne dydaktycznie wykorzystanie tego narzędzia stawia przed nami kilka wyzwań, na przykład jak sprawić, żeby oceny wystawiane sobie wzajemnie przez studentów były trafne i rzetelne. Warsztaty posiadają kilka mechanizmów, które pomogą nam dobrze zorganizować proces oceny rówieśniczej (z ang. peer assessment), to jednak powoduje, że narzędzie to jest jednym z najbardziej rozbudowanych konfiguracyjnie narzędzi platformy Moodle. Podczas tego webinaru postaramy się "rozgryźć" narzędzie warsztaty, zobaczymy też cały przebieg procesu warsztatów, począwszy od konfiguracji, przez przesyłanie prac, wzajemną ocenę, podsumowanie i ewentualne modyfikacje ocen, aż po zakończenie warsztatów – zarówno z perspektywy prowadzącego, jak i studentów.
Jeśli nie lekcja i nie H5P, to co?
Webinar odbył się we wtorek 26 kwietnia.
Był to trzeci, ostatni w cyklu trzech webinarów poświęconych różnym możliwościom aktywizującej prezentacji materiałów dydaktycznych w Moodle. Podczas pierwszego webinaru w tym cyklu nauczyliśmy się, jak tworzyć lekcje w Moodle. Podczas drugiego przyjrzeliśmy się tym narzędziom z pakietu ćwiczeń interaktywnych H5P, które możemy wykorzystać do prezentacji relatywnie większych porcji treści dydaktycznych na platformie Moodle.
Tym razem, podczas spotkania 26 kwietnia zastanawialiśmy się, jak jeszcze – oprócz wykorzystania lekcji i narzędzia H5P – możemy przygotować dla studentów treści dydaktyczne w ciekawy i angażujący sposób. Omówiliśmy nietypowe zastosowania standardowych narzędzi platformy Moodle, ale też zobaczyliśmy, jak można wykorzystać zewnętrzne (ale łatwo dostępne) narzędzia – a to wszystko oczywiście w kontekście tworzenia materiałów dydaktycznych.
- Nauczyciel: Przemysław Stencel
Jeśli nie lekcja, to może H5P?
Drugi w cyklu trzech webinarów poświęconych różnym możliwościom aktywizującej prezentacji materiałów dydaktycznych w Moodle.
Podczas pierwszego webinaru w tym cyklu nauczyliśmy się, jak tworzyć lekcje w Moodle. Tym razem przyjrzymy się pakietowi narzędzi pozwalających na tworzenie wielu różnych ćwiczeń interaktywnych na platformie Moodle. H5P - bo o tym pakiecie mowa - umożliwia nam tworzenie kilkudziesięciu rodzajów ćwiczeń, jednak podczas najbliższego webinaru skoncentrujemy się na tych, które możemy wykorzystać do prezentacji relatywnie większych porcji treści dydaktycznych.
Webinar odbył się we wtorek 5 kwietnia.
- Nauczyciel: Przemysław Stencel
Chcesz stworzyć dłuższe materiały dla studentów? To może lekcja?
Nagranie dostępne dla osób, które uczestniczyły w webinarze 15 marca 2022.
Podczas webinaru dowiemy się, jak można wykorzystać narzędzie lekcja. Pozwala ono prezentować studentom materiał dydaktyczny w podziale na niewielkie porcje, ekrany, pomiędzy którymi możemy umieszczać pytania sprawdzające. Następnie, zależnie od tego, czy student udzieli poprawnej, czy błędnej odpowiedzi, może mu zostać przedstawiona dalsza część lekcji, albo zostanie przekierowany z powrotem i będzie mógł ponownie zapoznać się z materiałem i przystąpić do odpowiedzi na pytanie ponownie. Lekcja umożliwia też tworzenie "rozgałęzień" treści, dzięki czemu możliwe jest stworzenie materiału, który będzie prezentowany studentom zależnie od dokonywanych przez nich wyborów, co pozwala na przykład stworzyć gry decyzyjne.
Poza powyższymi funkcjami, lekcja ma też inne, mniej znane możliwości, na przykład pozwala przedstawiać pytania w sposób losowy lub stworzyć z puli pytań coś w rodzaju "fiszek" - pytania są przedstawiane studentom w losowej kolejności, przy czym pytania, na które student nie udzieli poprawnej odpowiedzi, wracają do "puli" i będą ponownie przedstawiane, aż do momentu, kiedy student na takie pytanie odpowie poprawnie.
Podczas webinaru zastanowimy się również, w jaki sposób możemy uatrakcyjnić formę samych ekranów z treścią w lekcji.
- Nauczyciel: Przemysław Stencel